Screenshot_120-removebg-preview

ODKAEP Hakkında

ODKAEP Hakkında

ODKAEP Nedir?

Araştırmalar, otizmi olan öğrencilerin çoğunluğu için kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarında sosyal ilişkileri ve karşılıklı arkadaşlıkları sürdürmenin bir mücadele olmaya devam ettiğini belirtmektedir. Son yıllarda, otizmi olan bireyleri (ve akranlarını) desteklemek için “müdahale alanını’” bireyin ötesine genişleterek daha verimli ve etkili müdahalelerin geliştirilebileceği tartışılmaktadır. Bu doğrultuda, okul temelli damgalanma karşıtı müdahalelerin geliştirilmesi ve ampirik değerlendirmesi ivme kazanmıştır. Otizm Damgalama Karşıtı Akran Eğitim Programı (ODKAEP) da ülkemizde ortaokul 5. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanmış bir damgalama karşıtı akran eğitim programıdır.

ODKAEP, TÜBİTAK Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafınca desteklenen 122G245 nolu proje “Otizm Spektrum Bozukluğu Damgalama Karşıtı Akran Eğitimi Programının (ODKAEP) Geliştirilmesi ve Programın 5. Sınıf Öğrencilerinin Otizm Spektrum Bozukluğuna Yönelik Bilgi, Tutum, Davranışsal Niyet ve Düşünülen Benzerlik Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi” kapsamında hazırlanmıştır.

ODKAEP’in Amacı

ODKAEP, ortaokul 5. sınıf düzeyindeki öğrencilerin, otizmi olan akranlarına yönelik bilgi, tutum, davranışsal niyet ve düşünülen benzerlik düzeylerinin geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Neden ODKAEP?

ODKAEP ile,

  • Otizmi olan öğrenciler, damgalamadan ve damgalamanın olası kötü sonuçlarından korunabilir,
  • Tipik gelişim gösteren öğrencilere özel gereksinimi olan akranlarını anlamaları ve nasıl davranmaları gerektiği konusunda rehberlik yapılabilir,
  • Öğretmenler sınıflarda akran çatışmasından doğabilecek sorunları çözmek yerine olumlu bir sınıf atmosferi içerisinde sosyal ve akademik becerileri geliştirmeye daha fazla zaman ayırabilecek ve farklılıkları sorundan ziyade bir zenginlik olarak kabul edebilecekler,
  • Otizmi olan çocukların ebeveynleri, çocuklarının da tipik gelişim gösteren akranlarının eğitim aldıkları kurumlara katılmasından ve damgalanmadan eğitim almasından hem mutluluk duyacak hem de çocukları için uygun bir okul bulma konusunda yaşadıkları stres ve kaygıdan kurtulabilecek,

 Tipik gelişim gösteren çocukların ebeveynleri çocuklarının otizmi olan çocuklarla aynı ortamda eğitim almasını çocuklarını olumsuz etkileyecek bir durum olarak değil de çocuklarının memnun olduğu ve otizmi olan akranları ile paylaşımlarda bulunduğu bir fırsat ortamı olarak değerlendirebilecektir.