Otizm, genel olarak 3 yaşına kadar ortaya çıkan karmaşık, nöro-gelişimsel bir bozukluktur. Otizm belirtileri üç ana gelişim alanını kapsar ve her bir çocuğun (a) başkalarıyla karşılıklı sosyal etkileşimlerde bulunma, (b) başkalarıyla gelişimsel olarak uygun yollarla iletişim kurma ve (c) çocuğun yaşına ve gelişim aşamasına özgü bir dizi etkinlik ve davranışa katılma yeteneklerini farklı düzeylerde etkiler.
Yukarıda belirtildiği gibi, otizmin temel özellikleri üç kategoriye ayrılır: karşılıklı sosyal etkileşimlerdeki farklılıklar, iletişim ve davranış. Aşağıda otizmi olan bir çocuğun sergileyebileceği özellik türlerine ilişkin bazı örnekler yer almaktadır. Ancak, otizm bir spektrum bozukluğu olduğu için bu özellikler kişiden kişiye farklılık göstermektedir. Daha açık bir ifadeyle otizmi olan her çocuk benzersizdir ve bu davranışlardan bazılarını, birçoğunu veya hiçbirini göstermeyebilir.
Araştırmalar, otizmin çevresel faktörler ve biyolojik faktörler ya da bu faktörlerin bir birleşiminden meydana geldiğini öne sürmektedir. Otizmin risk faktörleri arasında:
Bu faktörler otizm riskini artırıyor ve bir çocuğun geliştireceği otizm türünü şekillendiriyor gibi görünüyor. Ancak, artan riskin bir neden ile aynı şey olmadığını akılda tutmak önemlidir. Örneğin, otizmle ilişkili bazı gen değişiklikleri, bozukluğu olmayan kişilerde de bulunabilir. Benzer şekilde, otizm için çevresel bir risk faktörüne maruz kalan herkes bozukluğu geliştirmeyecektir.